Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Ekonomika>Rinkos ekonomikos prielaidos. Kaštai. Pinigai
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Rinkos ekonomikos prielaidos. Kaštai. Pinigai

  
 
 
123456789101112131415161718
Aprašymas

Rinkos ekonomikos prielaidos. Pinigai rinkos mechanizme. Pinigų pasiūla. Kaštų samprata ekonomikoje. Gamybinės ir prekybinės įmonės kaštai.

Ištrauka

Rinkos ekonomika pasirodė esanti lankstus ir gyvybingas gamybos organizavimo būdas šiuolaikinėje visuomenėje. Norint išsiaiškinti šias lankstumo priežastis, pirmiausia išsiaiškinkime: kas tai yra rinka?
Rinka - visuma esamų ir būsimų prekių pirkėjų, arba rinka, tai vieta kur perkama ir parduodama. Na, o rinkos ekonomika - tai santykių visuma kur gamintojų priimami sprendimai ką, kaip ir kiek gaminti remiasi informacija apie rinkoje esamą paklausą. Pagrindinis rinkos mechanizmas yra paklausa ir pasiūla. Deja, grynai laisvos rinkos nėra. Ji, t.y. rinka apibūdinama pagal įvairius požymius:
1) rinka pagal dydį (plati - didelė teritorija, daug žmonių, prekės transportabilios), (siaura - maža teritorija, nedaug žmonių, prekės gali būti ir transportabilios ir netransportabilios);
2) rinka pagal vartotoją:
- geografinė (kaimo, miesto)
- demografinė (amžiaus grupių, nacionalinės sudėties)
3) psichografinė (paremta psichologiniais motyvais)
4) sociografinė (pajamos, turtinė sudėtis)
5) rinka pagal prekę (baldų, mėsos).
Rinkos funkcijos (ekonominės):
1) rinka išryškina vartotojų poreikius ir skatina gamintojus reaguoti į vartotojų poreikių pasikeitimus. Atsiranda konkurencija. Tai skatina ieškoti pažangesnių technologijų, tobulesnių būdų.
2) rinkoje išryškėja produkto reikalingumas visuomenėje.
3) rinka - tampa proporcijų tarp atskirų šakų ir ekonomikos sferų reguliatoriumi
4) rinka skatina techninę pažangą.
5) rinkla paskirsto pajamas visuomenėje. Kad rinkos ekonomika funkcionuotų, turi būti sudarytos tam tikros sąlygos, ar tiesiog garantuoti, tam tikri dalykai: privati nuosavybė; gamintojai - kurie pagimdo konkurenciją; laisvi prekių mainai bei "tvirti" biudžetiniai varžtai, įstatyminė bazė.
Nuosavybė gali būti: 1) valstybinė ir 2) privati. 3) grupinė arba kolektyvinė.
Privati nuosavybė - tai teisė į žmogaus darbu sukurtą vertę arba turtą. Nuosavybės pagrindas yra teisės:
1) teisė valdyti - tai turėti ir išlaikyti nuosavybės turtą.
2) teisė naudoti - tai teisė gauti naudą iš to turto
3) teisė tvarkyti arba disponuoti - tai elgtis su tuo turtu kaip patinka.
Lietuvoje atkūrus nepriklausomybę rinkos santykiai taip pat pradėti formuoti nuo pirmosios ekonominės prielaidos, t.y. privačios nuosavybės kūrimo. Tai buvo daroma dviem keliais:
1) privačios nuosavybės kūrimas panaudojant tam buvusį valstybinį turtą.
2) naujos privačios nuosavybės kūrimas panaudojant nuosavas, skolintas, pritrauktas lėšas. Valstybinio turto privatizavimas buvo vykdomas dviems keliais: 1) tai įsigijant privačių įmonių akcijas už investicinius čekius, vėliau už grynus pinigus 2) įsigijant privatizuojamus objektus aukcionuose. Pirmuoju atveju: asmuo įsigijęs akcijų tampa turto dalininku, antruoju - turto savininku. Akcija yra vertybinis popierius suteikiantis jos turėtojui šias teises: 1 ) teisė gauti dalį įmonės pelno (dividentų) jeigu įmonė dirba pelningai 2) teisė gauti dalį įmonės turto jeigu įmonė perduodama arba reorganizuojama. 3) dalyvauti įmonės valdyme. Šią teisę suteikia kontrolinis akcijų paketas.
Norint turėti rinkos ekonomiką, reikia turėti privačių tiek žemės, tiek įmonės savininkų. O tam, kad kapitalo savininkai atliktų savo vaidmenį, kuriant sveiką ir augančią ekonomiką, jiems turi būti leista plėstis, t.y.. jiems turi būti duota galimybė kaupti vis daugiau ir daugiau kapitalo. Dėl nepelningų investicijų savininkai praras visą ar dalį savo pradinio kapitalo. Tačiau augimas negali būti visiškai laisvas ir nevaržomas; valdžios pareiga - žiūrėti, kad būtų kovojama su tendencijomis formuoti monopolijas. Juk, esant tik vienam gaminio tiekėjui (monopolistui), klientai - vartotojai neturės alternatyvų rinktis. Monopolistas įgis per daug galios, ir ekonomika bus orientuota į gamintoją. Tai savo ruožtu lems kainų agimą, prastą kokybę ir neefektyvų išteklių naudojimą. Taip mes prieiname prie sekančios rinkos ekonomikos prielaidos - konkurencijos. Tai rinkos dalyvių ekonominis rungtyniavimas siekiant to paties tikslo arba gamintojų bei pardavėjų pastangos norint sudominti vartotojus savo siūlomomis prekėmis ir paslaugomis. Pagrindinis konkurencijos tikslas - t.y. verslo įmonių siekimas gauti kuo didesnį pelną. Yra pora konkurencijos tipų: 1) tobula konkurencija - kai gamintojai per pasiūlą negali paveikti kainos. 2) netobula konkurencija, kuri dar skirstoma į : 1) monopolinę 2) oligopolinę.
Taip pat konkurencija gali būti sąžininga (kai laikomasi įstatymų, etikos ir moralės normų) ir nesąžininga (kai savais keliais bandoma apeiti įstatymą). Kiti konkurencijos tikslai: siekimas įsitvirtinti realizavimo rinkose ir siekimas kurioje nors konkrečioje rinkoje užimti didžiausią tos rinkos dalį. Jeigu konkurencijos rinkoje nėra arba jos išvystymo laipsnis nedidelis, tai praktiškai visus rinkos santykius diktuos gamintojas. Tai reiškia, kad esant ribotai konkurencijai nuo gamintojų priklausys siūlomų prekių, paslaugų kiekis, kokybė, kaina, modelis, spalva, madingumas, maisto produktų skoninės savybės. Jeigu konkurencija yra, tai reiškia, kad rinkoje yra daugiau negu vienas gamintojas ir tai iš esmės pakeičia vartotojų padėtį, nes vartotojas turės galimybę rinktis. Kad gerai vyktų konkurencija ir laisvi prekių mainai, vartotojams labai svarbu turėti tikslią ir reikalingą informaciją. Reikalingos ir turi būti sukurtos tam tikros taisyklės, ginančius vartotojus nuo melagingos arba klaidinančios reklamos. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-05-23
DalykasEkonomikos referatas
KategorijaEkonomika
TipasReferatai
Apimtis12 puslapių 
Literatūros šaltiniai6
Dydis30.15 KB
Autoriusrencius
Viso autoriaus darbų8 darbai
Metai2006 m
Klasė/kursas0
Švietimo institucijaVilniaus Pilaitės vidurinė mokykla
Failo pavadinimasMicrosoft Word Rinkos ekonomikos prielaidos. Kastai. Pinigai [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 12 puslapių 
  • Vilniaus Pilaitės vidurinė mokykla
  • 2006 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą